Sunday, February 28, 2010

pelajaran

Syikin teringat....ada sorang shbt sentiasa tsyji' dia dulu...
'syikin......Allah uji manusia ni macam2, ada yg di uji dengan kehidupan yg mewah, ada diuji dengan kehidupan yg miskin, ada yg di uji dengan adik beradik yang ntah ape2 dan ada yag di uji macam2....sebabnya....DIA nak kita berfikir..nk kita ingat pada DIA...dan bersyukurlah sebab dipilih untuk di uji..saat kita di uji kita makin rapat dengan DIA..kita makin bersemangat menjadi yg terbaik disisiNYA, walaupun kita x mampu jadi yg sempurn....syikin kuat, akak tau'

.....terasa hangat airmata laju menuruni pipi...terasa ringan masalah yg dihadapi, terasa tenang dan itulah dia nasihat ikhlas dr seorang sahabat...syikin akan ingat smpai bila2 kak....bisik hatinya sayu...

'kak....orang kate, kalau kita hidup dlam khdpn menekan camtu, kita cepat matang...tp kenapa ana rasa macam x matang2 pun walau kena uji macam2...' Syikin bersoal dengan kakak seusrahnya.

'hmm...syikin, matang ni amcam2 jugak...x semestinya dia perlu jadi camtu baru org kate matang..matang ni bila dia kuat menghadapi keadaan yang rumit..mampu atasinya...dan paling penting pengalaman hidup yg dia ada...syikin tau x knp syikin ada kat sini skrg? sebab, kalau syikin pegi tmpat lain, syikin mungkin xkan jadi syikin camni..kan???'

syikin mengangguk perlahan...dia makin faham dan dia makin yakin...sabar...sabar dan sabar....

-----------------------------------------------------------------------

suatu petang.....hatinya sayu...kenapa...hmmmm....

emm....satu mesej diterima', msj dari org yg dia sayang...org yg sentiasa berkongsi semuanya dengan dia........
'sabar kak...ada hikmah di sebaliknya....kalau terasa berat, nangislah depan Allah, mengadu pada Dia'

itu lah yg penting.....yang selalu sangat dia lupa......kita ada Allah..Dia yang cipta, Dia yang ada peneylesaiannya....
__________________________________________________________________________

teruskan usahamu syikin...moga Allah bersamaMu..amiin.......mungkin melalui ini Allah ingin mengajarimu sesuatu....

impianku.... ingin menjadi solehah...bisik hati siti nur asyikin....