Tuesday, June 30, 2009

CERITA KEHIDUPAN


Jernih air di tubir mata
Akhirnya menitis jua di akhir hari
Dia termenung sendirian...
Nekad hatinya di petang itu.......
Berbekalkan setinggi2 keyakinannya
Kepada taqdir dari Sang Pencipta..
Bahawasanya Dialah yang Maha Mengetahu akan hakikat hambaNya...

Tersingkap sudah sebahagian kisah
Mungkin tak mampu menceritakan segalanya
Sekadar meleraikan kusut dijiwanya....
Yang erat menggenggam 1 cerita
Yang sudah lama dia hijabkan
dari dunia luar
Namun dia sentiasa bersedia
untuk ianya dibuka kembali
Bila datangnya satu saat ia diperlukan
1 matlamat besarnya...
1 matlamat besarnya
Dalam mencari redhaMu Ya Ilahi...
Tidak pernah terlintas
Hari itulah saatnya tiba...

Kehidupan itu....
Mengajarnya erti perjuangan...
Terselit seribu cerita, suka dan duka
Namun dia sedar...
Dan dia akan cuba sedayanya untuk sentiasa sedar....
BAHAWASANYA.....
Tidaklah Allah itu menyediakan sesuatu yang sia-sia....
Yakin hatinya...
Disana
Tersedia sudah sejuta hikmah
yang x mampu dia fahami...
hanya dengan cetek akalnya
sebagai seorang hamba...

Dia menganalisa sendiri.......
UJIAN itu...
UJIAN itu....
Demi memantapkan tarbiyyahnya...
Kenapa tidak dia syukuri ni'mat dari Yang Maha Agung itu??
Kenapa begitu sekali dia ratapi nasibnya?
Astaghfirullahal adzim...

Ada yang lagi dasyat ujiannya dari itu....
Ada yang lagi dasyat ujiannya dari itu....
Ada yang lagi dasyat ujiannya dari itu....

Ya Allah....
Ampunkan dosanya
Tidak pernah terniat untuk su'u dzon dengan Mu...

Senyuman, keceriaan dan kegembiraan serta ukhwah fillah...
Dia lakarkan....
Demi mencorak 1 cerita baru hidupnya
Dalam meniti arus perjuangan

kata-kata penguat jiwanya....
"manis dan pahit itu dicipta Allah.."
"begitu juga suka dan duka..."
"semuanya Allah ciptakan..."
dalam surah an-najmu ada menceritakan...
Allah ciptakan senyuman dan Allah ciptakan kesedihan

Saat itu, dia teringat sesuatu:

"jikalau engkau sedar dan yakin bahawa semuanya ini datangnya dari TuhanMu yang menciptakan, mengapa kamu mesti bersedih dengan kesusahan atau kehilangan?"

Dia lantas tersenyum.....
hatinya kini diletakkan kukuh disisi Tuhannya...
Semoga semua yang akan terjadi itu
Dihadiri oleh redha dariNYA...

Itulah doanya......
setiap kali salam di akhiri
Itulah doanya.........
setiap kali azan dan iqamah terselang
Itulah doanya.......
setiap kali Dhuha menjelma
itulah doanya.........
sepanjang masanya

Semoga Allah menyediakan yang terbaik buat dirinya....
kerana Allah lah yang mengaturkan hidupnya...

ingatannya pada dirinya sendiri....
''jangan lupakan Allah....
cubalah kentalkan diri,
Lawanlah nafsumu...
Bangunlah.......
Bangunlah.....
Bangunlah......
Bangunlah tatkala saat tahajjud itu tiba"

kerana di waktu itulah, Allah paling hampir denganmu...

dan
ingati DHUHA itu...

Dia termenung memikirkan sesuatu...
"noktah hadir secara tiba-tiba"

Tidak dia fahami ayat itu...
Baru dia sedar, susahnya dia untuk memahami sesuatu...
wallahua'alam...

Yang mengucapkan tentunya lebih mengerti......


********

SUDAH LAMA INGIN DIA KATAKAN

hmmmm.....

sudah lama ingin dia katakan,
itulah hakikat manusia...
xkan ada yang semuanya sempurna...

sudah lama ingin dia katakan
''jangan memandangnya terlalu tinggi, sekiranya dia tidak mampu, kamu akan kecewa"

sudah lama ingin dia katakan,
bahawa ceritanya terlalu banyak pahitnya...
kadang2 dia terfikir sendiri...
''sanggup ke orang rasai akan pahit hidupnya itu..."...

sudah lama ingin dia katakan..
dia hanyalah manusia biasa...
terlalu banyak lemahnya
terlalu banyak kurangnya
kadang2 dia termenung sendiri....
"sampai bila dia akan begitu"
"mungkin dia akan belajar dan di ajar"

hmmm....
"mengajar? tapi...dia hanyalah seseorang....yang beradanya dia adalah untuk dipimpin"
terlalu banyak perlu dia belajar....mampu ke dia?

sudah lama ingin dia katakan...
hiduplah untuk memberi
walaupun sekadar seutas senyuman
berilah dengan ikhlas...

sudah lama ingin dia katakan...
keputusan itu bukan sesuatu yang boleh dipermain-mainkan
tanggungjawab dan amanah akan membahu
bimbangnya dia...
atas kelemahan dan kekurangan
yang jelas terzahir

sudah lama ingin dia katakan
Jagalah jiwa
jagalah hati
jagalah fitrah yang Allah anugerahi
jangan terkabur dengan bayangan nafsu juga syaitan...
dalam fitrah yang asalnya sangat suci di ciptakn....

sudah lama ingin dia katakan...
sudah lama ingin dia katakan...
sudah lama ingin dia katakan..
tapi, tiada kata yang terucap...

NAMUN............
apa yang dia yakini....
apa yang dia sangat yakini....
ALLAH mengetahui yang terbaik buat hambaNya
HANYA ALLAH BERHAK DIA LETAKKAN KEYAKINANNYA...

Amin...




Sunday, June 28, 2009

SEKITAR hari ahad itu

jam pulak pakai terbalik, tp xleh nak dibetolkan sebab, lampu dia ada kat depan..huuu...macam2......

pinjam beg jap...=)...ape nak jadik la budak niiiii

nasib baik bawak sorang jek...kalau bawak 3 orang...pening jugak ....


perbincangan tertutup....yang kecik tu pon jadi ahli jugak =)




selamat jalaaaan.....jumpa lagiiiiii....hatiku dipaut sayu...

lepas ana post entry ni, ana nak balik dah...kol 9.30 naik train...esok, ada keje yang kene di setelkan............wassalam....

Saturday, June 27, 2009

1 perjalanan

hari ni...28 jun 2009...

sorang2...tp sangat bermotivasi...sebab nak jumpe insan2 tersayang...=)
Umi...
Fatin....
suhaizi abangku..

hmmm...
Sepatotnya plan nak naik train hari jumaat malam..tapi disebabkan banyak lagi keje yang x abes, jadi ditunda waktunye....(hmm..esokla pegi, mudah2han ada tiket =)...)

Esoknya....27hb...sahabat2 rumah semuanya kalut2 nak masuk kampus sebab hari ni pendaftaran pelajar baru di sane...jadi, diorang kene antar ana awal laaaaa..huuuu...6.30 pg bergerak dari gelugor pulau pinang ke jeti feri...1 kisah pulak, ana nih, dah dekat 7 bulan duk penang, tp ni first time naik feri =) sedey kan????

ni la feri yang ulang alik dari Pulau ke Butterworth =)
jempot naik, jempot naik....

hmmm....naik ketapi....mana ada single seat...huuu.....seat ana kena dengan lelaki pulak..jadi...sebab seat tu dah x sesuai untuk ana duduki dah, terpaksa la carik tempat len....duduk kat tempat orang yang belom naik lagi la....huuu...

ketapi bergerak, lepas 1 stesen 1 stesen, ana x senang duk sangat la...takut orang punye tempat tu naik n nak duk tempat dia...so, tertunggu2 la...hm...terpk2 ada orang x sebenarnye duk kat tempat ni nih????kalau xde lagi bagus...=)

ok, sekarang dah sampai batu gajah...teringat pulak tu kg ofismate ana yang ana celebrate besday dia....first time sampai sini..

ketapi berhenti lagi di Ipoh...ooo...ramai sahabat ana duk di Ipoh..bile agaknya boleh jalan2 di ipoh ni, xpe la...nampak stesen ketapi ipoh pon kire ok lah tu.....=)

hmm...tibe2 ada orang nek...ooo...ni orangnye yang ana duk tmpat dia...biasanya, mintak tukar tempat, tp kali ni x terkeluar permintaan tu, sebab dia pon perempuan.....hmmm...ana beralih tmpat len pulak..ada lagi kosong tmpat len..ana nih, dah macam pelarian pon ada =)....

ok...duk seat ni...harap2 xde orang la yang duk tempat ni nanti...ketapi berjalan lagi...lame jugak nak sampai...kalau naik bas ke kelate 5 jam jek...ni nak gi tanjung malim ngan ketapi 6 jam..tapi best naik ketapi sebab lalu kawasan hutan...x sibuk dengan kebingitan bandar yang menyerabutkan....lalu kawasan hutan ni menyebabkan otak ligat berfikir, kejadian Allah yang begitu cantiknye....bukit bukau, hutan, sungai, awan, langit..eh, tb2 teringat, naik bas pon lalu utan jugak la...tapi ntah la kenapa, ana rase naik ketapi lagi seronok...maybe sebab sepanjang 3 tahun di kampus asyik naik ketapi jer....jadi dah serasi kot...=)

________________******___________________******_________

masa kat atas ketapi tu, ana lihat ada 1 family.....mak, ayah dan 3 orang anak...anak yang kecik tu x leh nk duk diam...macam anak buah ana jugak..naik ketapi x sah kalu x balik bawak kesan jatuh...huu..tu la budak2....macam2 dia nak pegang...

ops!!!!!!!!

ana bukan nak cerita pasal anak buah ana la kat sini, juz nak citer pasal budak tu jek...actually, nama dia yang menarik perhatian ana....nama yang sama dengan seseorang...kelakar sangat2...smpai kat atas train nama tu ada skali..huuu....ayah budak kecik tu asyik duk panggil nama budak kecik tu jerrr...suh duk diam....dan setiap kali ayah budak kecik tu panggil name budak tu, ana akan tersenyum sorang2...ana terpk....binaan nama kombinasi 4 huruf, 2 suku kata....hmmm....maybe karakter orang yang pakai nama tu memang macam tu kot....personaliti yang pelik....huuu....kot la.....=)

____________________*****________________________________________

ok, dah smpai Tanjung Malim....pukul 4.20 ptg, 27 jun 2009.....

tunggu sahabat di sana datang amek...diorang tengah bz keje, jadi ana tunggu kat surau...2 jam tunggu =)...kol 6.30 diorang dtg amek..rindunye...dah lame x jumpe...sahabat ana waktu sama2 di matrik dulu...

ok, pasal seat ana tadi tu, Alhamdulillah, sampai ana turun xde orang naik nk duk tempat tu...Alhamdulillah....hmm...macam tu la...setiap kali bile sorang2 nk naik bas ke, naik train ke, kalau single seat dah xde, mesti kalut...x tenang jadiknye pikiran...hmmmm...sebab tu masa di shah alam dulu naik train amek bed je....1 nye sebab ada potongan sebagai keluarga ketapi =) dan satu lagi sebab senang...xpayah pk sape yang akan duk kat tepi...

huh...kan bagus kalau transportation kite di islamikkan....dan tu lah pentingnya kefahaman...selitkan masyrakat tentang islamik transportation...biar masing2 ada kefahaman...tp......bilekah generasi tu akan wujud kan???hmmm...bile la agaknye...''masyarakat yang mengamalkan sistem islamsecara kaaffah (keseluruhan)".........

6.40ptg, smpai di UPSI...dis is my 2nd time dtg upsi, first time masa ana form 3, tahun 2001...kirenye 8 tahun dulu la.......
______________________________________________________________

28hb...pendaftran....ana masih tunggu insan2 tersayang tu datang dari selangor =)

Friday, June 26, 2009

Bukan ceritera...

Ada orang..
dulu hidup penuh jahiliyyah, bila tersedar terus ligat sana sini ingin berdakwah.
bukan apa, bukti syukur dan sayang ummat.
Ada orang..
sayang dakwah tapi masih cintakan jahiliyyah
bukan apa, kene tadarruj
tapi mujur amal dakwi masih meneguhkan dia disini.
Ada orang..
sedap memberi ceramah
liqa’nya menarik dan menolak
bukan apa, banyak ilmu ditimba dan luas pengalaman di medan
tapi sayang, ghurur dan ujub menguasai diri,
takut-takut nanti tergelincir di tengah jalan.
Ada orang..
di mana dauroh di situ mukanya
di mana mukhayyam di situl dia
di mana mabit disitu tidurnya
kemana sahaja pasti ada dia
tidak perlukan dia pun masih ada dia
bukan apa, sayang sangat pada tarbiyyah
tapi sayang di medan longlai dan lesu
ke sana kemari hanya kerana suka
juga kerana semangat berpersatuan.
Ada orang..
dulu ligat
kereta hijau di belasah sekuat mungkin
bilik-bilik kosong digegarkan dengan liqo’
surau-surau menjadi saksi pertemuan kasih
tapi sayang
segalanya hanya sejarah
tapi mengapa?
Ada orang..
Ada orang..
Ada orang..
Jangan lupa kita juga orang..
Jangan lupa hidayah bukan milik orang..
Tentunya Allahlah yang memilih orang..
Adakah kita layak?
Untuk dipilih dan terus dipilih.
Satu langkah ke arah mungkar, akan ditambah beberapa langkah lagi.
Bila berpaling ke belakang sudah jauh berjalan rupanya.
Tapi tika dan saat itu, takut sudah letih berjalan untuk berpatah balik.
Jadi AWASI syaiton sekeliling!
Gigit kuat-kuat hidayah ini..
وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ الَّذِي آتَيْنَاهُ آيَاتِنَا فَانسَلَخَ مِنْهَا فَأَتْبَعَهُ الشَّيْطَانُ فَكَانَ مِنَ الْغَاوِينَ
Dan bacakanlah kepada mereka (wahai Muhammad), khabar berita seorang yang kami beri kepadanya (pengetahuan mengenai) ayat-ayat (Kitab) Kami, kemudian dia menjadikan dirinya terkeluar dari mematuhinya, lalu dia diikuti oleh Syaitan (dengan godaannya), maka menjadilah dari orang-orang yang sesat.
(7:175)
Andai kau buka pakaian tarbiyyah ini
Syaiton menerkam memeluk kau erat!
Siapa rugi?
إِلَّا تَنفِرُوا يُعَذِّبْكُمْ عَذَابًا أَلِيمًا وَيَسْتَبْدِلْ قَوْمًا غَيْرَكُمْ وَلَا تَضُرُّوهُ شَيْئًا ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
Jika kamu tidak pergi beramai-ramai (untuk berperang pada jalan Allah membela agamaNya), Allah akan menyeksa kamu dengan azab seksa yang tidak terperi sakitnya dan Dia akan menggantikan kamu dengan kaum yang lain dan kamu tidak akan dapat mendatangkan bahaya sedikitpun kepadaNya dan (ingatlah) Allah Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.
(9:39)
Tak pa
pergilah jauh-jauh
seandainya hidup dunia itu kau pilih
pastinya dakwah ini ada penggantinya.
Jika bukan kita
Orang lain..

الدنيا سجن المؤمن وجنة الكافر
’ Dunia Ibarat Penjara Mukmin Dan Syurga Orang Kafir’ (Hadith Muslim)

copy dari:
http://www.qstwhite.blogspot.com/

Thursday, June 25, 2009

1 cerita...

24 jun hari tu...after balik kerja...sahabat rumah bukak laptop...kami asyik2 tengok video yang macam2 ada dalam laptop dia...patotla laptop tu berat semacam jekkk......

masa tu dalam pukul 7.10 pm, tunggu masa nak azan maghrib...dah boring2 tengok video, kami pun nak tutup laptop tu, bersiap nak solat...

cup...cup...before tutup tu ana ada tertarik untuk tengok sesuatu....

tau ape????

mmmmm....kalendar hijrah...nak tengok la tarikh lahir hijrah diri sendiri...dulu penah dah catit, tp lupe...jadi 24 hb baru ni ana pon tau, tarikh lahir hijrah diri sendiri...check jugak untuk sahabat2..mmm..ada nak chek yang sorang ni.....tapi....x penah tau tarikh lahir dia...sebab x pernah tanya...huuu....jadi cane nak chek??? so, x jadi la chek....

ape2 pon, hepi belated besday untuk tahun masihinya yang dah lepas 3 bulan lalu =) dan sanah hilwah untuk hari lahir hijrinya...=)

TERIMA KASIH

hand made...hmmm....ada rezeki ana buatkan yang real =)

Sanah Hilwah Ya Jamil.....
Sanah Hilwah Ya Jamil.....
Sanah Hilwah Ya Jamil.....
Sanah Hilwah Ya Jamil.....

3 rejab 1405

Setinggi2 terima kasih buat Tuhanku...
kerana melalui taqdirMU,
yang sedia tercatat di lauh mahfuz itu
lahirnya seorang hamba....
dan
ku doakan semoga dirinya
Thabat dalam perjuangan
menegakkan agamaMu
walau duri menghalang, walau badai menerjah
sebagai ucapan terima kasih
dengan rahmat dan kasih sayangMu
kepadanya

Terima kasih buat ayahnya...
jerit perit
menggalas amanah barunya
tersembunyi di balik kegembiraan
menatap cahaya mata sulungnya
sebagai pengubat hati
hilang sudah segala penat
yang mencengkam dadanya...

Terima kasih buat ibunya...
kerana melalui pengorbananmu wahai ibu,
dapat dirinya mengenal dunia...
menggali ilmu perjuangan...

21 muharram 1406...
6 oktober 1985
ada apa dengan tarikh??
hmm.....
hari ni dunia hiburan kehilangan seseorang
micheal jackson...

itulah hakikat..
setiap kali beralihnya masa...
saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun
semuanya ada cerita tersendiri..
x akan berhenti walau sekadar sekelip mata...

semoaga dengan beralihnya saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun
ada cerita bermanfaat yang kita mampu ukirkan
dalam meniti arus hidup
di sepanjang perjalanan
menujuNya.....


selamat hari lahir.....

TIBA LAH MASA BERBUKA

Dalam tadarrus nurani
Kukirim tinta cinta ke langit tujuh
Merisik naskhah rahsia
Menjilid kitab percintaan

Tuhan,
Dalam sujud tertunduk
Labuhkan rindu dendamku
Pada dermaga perkasihan
Yang tercipta untuk seorang Adam
Untukku temu dalam rentang
sejadah pernikahan.

Saya kesat hangat air yang mengalir di pipi. Selendang sutera bertenun emas saya labuhkan ke bahu. Cincin emas berhias kemilau permata tiga menggamit mata. Lama saya tenung jari manis tirus yang akhir dipaut satu ikatan yang separuh mengikat diri saya dengan seorang adam. Benar, dia adam yang membayangi dalam mimpi, memanggil dalam samar dalam bersih jubah putih suci lantas membisik-bisik dengan parau suara yang menggetar nurani.

Aku adalah akidahmu, sebutlah nama TuhanMu bahawa kau akan kusantuni”.

Lalu dia menghilang dalam renung bening mata yang berbekas dalam ingatan.Saya tersedar, istighfar dan syukur basah di bibir. Gelora cinta mula membuak, dihambat rindu yang mengasak dada. Mengapa sekarang sungguh kurasa bagai musafir haus dalam tandus padang pasir mengharap setitis air. Begitulah rasa seorang pencinta yang dahagakan redup pandang kekasihnya.Sungguh pertemuan yang singkat tadi telah Allah campakkan sejuta kecintaan yang benar-benar hidup!

Enti, diri enti baru separuh milik ana, tapi ini bukan bermakna Allah izinkan kita bercinta. Ana harap enti faham, ana serahkan enti dalam jagaanNya, belum halal kita untuk berhubung walau ana jujur, hakikat hati bahawa tiadalah sabar untuk bersama enti.”

Dia berjeda. Matanya kerap dilarikan ke kiri ke kanan apabila menatap wajah saya buat pertama kali. Saya relakan niqab dibuka moga tuntutan hadith nabi bisa dipenuhi. Mohon saya, agar wajah ini bakal dia senangi untuk saya hiasi hari-hari hidupnya yang mendatang. Debar saya beralun dalam debarnya dan saya menghambatnya dengan zikir di hati.

andai rindu dan cinta meruntun hati, lekas-lekaslah enti berwudhu’, bukalah mashaf dan bacalah dengan sekhusyuknya. Kerana itu bukanlah kerinduan yang halal untuk kita, bahkan syaitan yang cuba memesong hati agar ikatan kita mendasari nafsu yang merosakkan

“ ana faham, insyaAllah.”

Sekadar itu. Hanya sekadar itu saya membalas. Kelu berkata tanda ada hati yang sedang berbicara. Namun ia tidak terlafaz pada bibir yang tekekang untuk bersuara. Duhai adam, andai kau tahu segunung syukur kupanjatkan atas lamaranmu, betapa hadirmu bagai bulan yang menyimbah gelap bumi di malam hari.Dan nikmat tuhan yang mana yang kamu dustakan!Saya berlalu ke bilik air untuk berwudhu’.

Sesekali dingin air yang mengalir menyumsum ke dalam tulang mengaliri hati setenang aliran Nil mengutus Musa ke mahligai Firaun, lantas bayi mungil itu mengukir sejarah agung menundukkan seorang Thaghut yang menyesatkan. Tuhan, andai saya adalah ibu Musa,
maka nikmat Tuhan mana yang saya harus dustakan!

2 rakaat saya tunaikan solat syukur. Ya Illahi, akanku penuhi tempoh pertunangan ini sebagai persediaan terakhir untuk membina sebuah baitul muslim bersama seorang lelaki yang akanku persembahkan segala ketaatan, agar kecintaan yang berbuah-buah ranum dalam cinta buat suami yang bakal kami lahirkan zuriat yang menjadi kader-kaderMu kelak.Sungguh Illahi, impianku agar aku bisa menghadiahkan kepadaMu seorang lagi Salehuddin Al-Ayubi, seorang lagi Al-Farouq yang memimpin dunia, seorang lagi Al-Siddiq yang hatinya lembut mengasihi seluruh insan, seorang Muaz bin Jabal yang menjadi kerinduan kekasihMu, Muhammad.

Maka kurniakanlah aku suami seperti Zubair bin Awwam sebagaimana Umar mengagumi anaknya kerana didikannya. Ya Illahi, kau peliharalah diri dan hati aku dan dia dari pesongan nafsu yang mengundang laknatMu hingga akhirnya kau tarik kembali semanis-manis nikmat ini.
Mata saya semakin sarat dengan air mata. Gentarnya andai nikmat ini adalah ujian untuk saya memiliki cintaNya.Saya bangun dan duduk di birai katil, lalu mencapai diari . Bagaimana akhirnya saya menerima dirinya, membuat keputusan setelah hampir setahun dilamar. Saya akur, memilih suami bukanlah seperti memilih bunga atau buah. Cukup hanya terpikat dengan tarikan warna luaran lantas kita terus memetiknya.Sedangkan memilih suami ibarat memilih aqidah, yang nanti bakal menentukan bagaimana akhirnya hayat saya. Sungguh saya tidak mahu menyesal memperhambakan diri pada seorang lelaki yang akan saya persembahkan segala milik diri. Hanya satu yang amat saya harapkan agar lelaki ini bakal memandu langkah saya menjadi tetamu Allah di syurgaNya.Dan Akhirnya kami kembali menyemarakkan segala cinta dan kasih dalam anggun taman syurga.Saya membuka sehelai demi sehelai tulisan diari. Saya terhenti pada satu halaman yang dakwatnya sudah mengembang. Kesan basah air mata yang entah bila saya tumpahkan.‘

Tuhan, andai benar satu hari akan kau serahkan diriku buat seorang Adam, biarlah dia seorang yang punya fikrah yang kuat berdakwah, yang tidak redha dengan kemaksiatan, yang lincah mentarbiyyah umat, yang tidak langsung berlengah untuk menyerah harta dan jiwanya pada jalanMu, yang tenaganya tidak sedikit pun berbaki untuk dia mengejar dunia, yang hatinya tertaut pada masjid, yang malamnya hidup untukMu dalam tahajud yang menyuci jiwa, yang apabila aku memandang wajahnya, bertambah-tambah pujianku buatMu, yang apabila melihat akhlaknya, melimpah-limpah kerinduanku pada KekasihMu, dan tidurnya dalam dakap kitab suciMu kerana letih mentadabbur Al-Zikr, yang bibirnya tidak sunyi dari lantunan zikir dan hafazan surah-surah penghibur hati, yang apabila katanya penuh nasihat dan guraunya adalah sedikit kerana gentar akan kematian yang bila-bila masa sahaja menjemput.."

PERNIKAHAN IBARAT BERBUKA PUASA,LAFAZKANLAH HAJAT JIKA TERASA SUDAH TIBA MASANYA, IAITU SETELAH BEKALAN UNTUK MENAKHODA BAHTERA PERNIKAHAN CUKUP SEISINYA, USAH IA DILAFAZKAN SEAWAL SAHUR, KELAK BASI CINTA DAN RASA LANTAS KAPAL AKAN KARAM KERANA HAMBAR ANGIN CINTA YANG MEMANDUNYA.

ambil dari:
http://srikandiislamiyyah.blogspot.com

Wednesday, June 24, 2009

SELAMAT HARI LAHIR OFIS MATE KU.....=)

Semoga Allah murahkan rezekimu kak zura....=)

hadiah die...Dr yang bagi....huuu..kenapa gajah???sebab...dia orang batu gajah...huuu

Ni lah Dr Zainal....sporting sangat....dia bagi kad tu pon ada gambar gajah...hiii

saje2 nak menyelit...ni lah tempat keje sehari2..huuuuu...mak ai....bukak blog sendiri pulak...=)

ni la rupenye ofis yang sehari2 ana duduk......=)

pagi2 bile dtg keje automatiknye ana akan tengok jam kat dinding tu....chek lambat ke awal....=)

hmmm...hari ni 2rejab...25 jun 2009...besday ofis mate ana...kami semua kat ofis ni ada buat perancagna underground..huuu...DR la pengarahnye =)......

sian kak zura...dia kena present artikel yang Dr bagi kat dia bulan lepas...siap kena buat powerpoint lagi...kelam kabut dia siapkan..katanya dia x tido malam td =)...sian kan????tapi, amanah betol dia....sanggup buat sampai siap...dan powerpoint dia pon sangat bagus...dia buat projek tentang kesan al quran pada brain manusia....best sangat tajuk tu....ana pon penah tolong buatkan experimen untuk dia.....

tengah2 present tu, Dr wat kejutan....huu...apa lagi...mengamuk sakan la kak zura tu...mana tak nyer...dia x tido malam td...=)

hmmm....xtau besday tahun depan masih ada kat sini lagi ke x...jadi buat la yang terbaik saat kita masih ada kat tempat tu..kan???mmm...i will mis u all....

Dr yang bagik hadiah anak gajah dan kad yg ada lukis gajah tu...sebab nye dia orang batu gajah...sempena la tu...hehe...Dr..Dr...sporting betol Dr ni...

Hari ni jugak ada seseorang dapat 1 berita gembira dari adik dia...adik dia dapat masuk maktab...jadik cikgu la adik dia nanti...TAHNIAH2...ana tumpang gembira.....=)

hari ni dah masuk 2 rejab...xlama lagi sya'ban, ramadhan, syawal....hmmm......ana kena bersedia untuk sesuatu yang penting...mmmm....

peringatan untuk diri sendiri.....semoga2 setiap kali beralihnya saat, minit, jam, hari, bulan dan tahun...kita sentiasa berubah menjadi semakin baik....insya'allah......

Bakti Nisa' melalui 'Smart Clas

budak 2 orang ni kembar...suka sangat melukis...hari tu diorang lukis arnab...cantik pulak..mesti ada bakat terpendam ni...=) yang pakai baju biru tu pulak nama dia bazil..semalam x p kelas..tapi ana terjumpe dia kat tepi flat tu..masa kawan2 dia tengah tuisyen, dia men basikal pulak..tanya dia kenapa...dia kate "x bawak beg la ustazah hari ni"...huu..macam2....

yang ni, ana lupe la nama dia...adik2 muslimat ni xde la masalah sanagat jaga diorang...mudah dengar cakap..x buat bising...tu la bezanya...budak lelaki dan budak permpuan =)

ni, buat2 tekun je kot...sebab ada yang nak amek gambar...=) eh, apa la su'u dzon nagn diorang pulak......maap..maap...
yang kecik tengah2 tu, datang kelas x bawak buku sekolah, dia akan bawak kertas kosong, suh lukis...semalam, ana lukiskan robot...huu, dia siap kaler lagi robot tu, terharu cikgu dia =)...padahal bukan cantik pon....=)


Alhamdulillah, Nisa’ kawasan Bayan Baru, pulau pinang dah berjaya menganjurkan satu benda yang bagi ana sangat bermanfaat..mendidik anak2 masyarakat melalui ‘Smart Class’..smart class tu adalah aktiviti tetap setiap minggu. dan dah start dalam 3 bulan lepas. ertempat di Dewan Ria Flat Baru Uban. Dewan tu milik flat kat situ, dan kami gunakan untuk mengajar anak2 diorang...

Konsep yang dibawa oleh ‘Smart Class’ ni macam kelas tambahan je...ahli Nisa’ yang jadik fasi kepada anak-anak penghuni flat kat kawasan Batu Uban ni. Cuma kelas ni sebenarnya lebih kepada penekanan siapkan keje sekolah diorang.Masanya satu setengah jam je, start jam 8 , habes 9.30 malam setiap hari Selasa dan Rabu, diorang ni akan diawasi dan dibantu untuk menyiapkan kerja sekolah tanpa mengira subjek.kalau x awasi, huuuu........pening jugakkkkk.....maklumla, x same level, ada yang darjah 1, darjah 2 yang memang suke maiiiin je...ada yang form 3 yang nak exam...jadi fasi kena la pandai2 amek part...sebab kadang2 budak2 yang dah besar tu malu nak tanya kalau diorang x paham..hmmm

Setiap sesi kelas selalunya lebih daripada 15 orang pelajar yang akan datang... dan kebanyakannya bersekolah di sekolah rendah. kami, ahli2 Nisa’ kat kawasan ni x la ramai sangat, jadi... dengan kapasiti yang ada tu, kami akan ‘turun padang ’ bergilir-gilir bagi memastikan kelangsungan dan kelancaran kelas. Adik-adik ini akan siapkan kerja sekolah mereka di dalam kumpulan-kumpulan kecil dengan seorang ahli Nisa’ menjadi guru mereka.

Selain memberi ruang dan masa khas utk diorang fokus siapkan tugasan mereka, Nisa’ juga mengambil peluang memberi dorongan dan semangat untuk mereka belajar. Doa belajar serta zikir munajat menjadi amalan setiap kali kelas bermula dan berakhir. Alhamdulillah....

Kelas ini baru disambung semula selepas 2 minggu bercuti sekolah. jadi banyak la kerenahnya..huuu. tapi, yang seronoknya, di pertengahan kelas hari tu, 2 orang ibu datang nak daftarkan anak diorang. Masing-masing menyatakan yg diorang gembira sangat dan dan sangat2 menghargai bila tahu tentang ‘Smart Class’ yang dianjurkan Nisa’ untuk anak-anak penduduk di situ.

Secara peribadi, ana memandang baik usaha yang dilakukan oleh Nisa’ ini. dan Idea serta usaha ini perlu diteruskan memandangkan inilah salah satu wasilah atau cara untuk Nisa’ membantu dan mempelajari hidup bermasyarakat. Seperti mana slogan Nisa’, ‘Connecting Youth’, beginilah kesungguhan Nisa’ dalam merealisasikan usaha menyatukan generasi muda melalui pendekatan yang berbeza.

Mungkin juga Nisa’ Bayan Baru akan menjadi pelopor kepada ‘Smart Class’ yang diadakan di kawasan-kawasan lain. Inilah bakti Nisa’ untuk agama dan anak bangsa khasnya. insya'allah...


p/s: jutaan terima kasih pada semua sahabt2 nisa' yang turun dalam amanah ini...semoga Allah ganjari dengan sesuatu yang lagi baik...Amin

Tuesday, June 23, 2009

BAITUL MUSLIM

Bila berbicara tentang Baitul Muslim, pasti ramai yang teruja. Itu suatu lumrah yang biasa kerana kita dilahirkan dengan fitrah memiliki rasa CINTA. Di kampus, isu ni biasa disebut2kan, baik di pihak muslimin atau muslimat pun...semuanya sama..kadang2 ia dijadikan isu yang boleh menaikkan seri perbualan...hmmm...

.........hati......"hati-hatilah menjaga hati"

Fasa kedua iaitu membina Baitul Muslim selepas melepasi fasa pertama sebagai individu muslim merupakan suatu jihad.....dan jihad itu menuntut pengorbanan....Menjaga sebuah pertunangan saja sudah begitu dahsyat ujiannya, apatah lagi selepas selesai diijabkabulkan. Justru itu, ramai mu'allim yang menasihatkan

"jagalah sebuah hubungan itu
dengan sebaiknya
kerana apa yang dilakukan di saat HARAMnya,
ganjarannya
akan diterima selepas HALALnya nanti..."


Fikir2kan....

Tujuan asal perkahwinan adalah untuk kamu bersenang-senang dengan pasangan kamu sepsertimana yang termaktub di dalam al-Quran. Hmm... bermaksud, urusan rumah tangga, bukan boleh diremehkan. Dari langkah menentukan pasangan, hinggalah saat diijabkabulkan... Banyak perkara perlu dijaga dan dimujahadahkan...

Justeru itu,

Awasi FITNAH dalam FITRAHmu....
dan sesungguhnya
TAQWA itu merupakan pendinding NAFSU......
serta
SABAR dan IKHLAS itu adalah asas TAWAKKAL...
semoga sesuatu yang TERPELIHARA
membuahkan
KEMANISAN hakiki..
INSYA'ALLAH...
kerana........
ALLAH MAHA MENGETAHUI hakikat hambaNYA...


Semoga syariat terjaga.... Syukuri nikmat yang Allah bagi dengan menjadikannya sebagai medium untuk terbinanya sebuah masyarakat Muslim, negeri Islam, Daulah ISlamiyah dan Khilafah Islamiyah... Mudahkan ya Allah, jangan Engkau susahkan...

"Ya Allah, kurniakan Aku cinta-Mu dan cinta orang-orang yang mencintai-Mu,
serta cinta yang dapat mendekatkan aku kepada cinta-Mu...
Ya Allah, sekiranya Engkau ingin pisahkan aku dengan sesuatu,
sedangkan ia amat aku cintai, jadikanlah ia ruang untuk cinta-Mu di dalam diriku.
Jangan jadikan cintaku pada yang selain dari-mu,
mengatasi cintaku pada-mu... Ameen."


(Do'a Nabi Daud yang diamalkan oleh Rasulullah saw)

Dan yang paling penting....
sentiasa persiapkan diri menujunya......
sahutlah panggilan ilahi di saat tahajud itu tiba....
istiqomahkanlah Dhuhamu

pertolongan Allah pasti datang menemui...
Insya'allah....

wallahua'lam...

DHUHA....





“Ya Allah bahawasanya waktu duha itu waktu duhamu, kecantikan itu ialah kecantikanmu , keindahan itu keindahanmu, kekuatan itu kekuatanmu ,kekuasaan itu kekuasaanmu dan perlindungan itu perlindunganmu.
Ya Allah jika rezekiku masih di atas langit , turunkanlah dan jika ada di dalam bumi, keluarkanlah, jika sukar mudahkanlah, jika haram sucikanlah. Jika masih jauh dekatkanlah. Berkat waktu duha, keagungan, keindahan, kekuatan dan kekuasaanmu, limpahkanlah kepada kami segala yang telah engkau limpahkan kepada hamba-hambamu yang soleh”


Kadang-kadang, tanpa disedari, doa ini menguji sejauh mana keyakinan dan kebergantungan kita kepada Allah. Keran hanya Dia yg berkuasa mengurniakan 'rezeki' kepada kita. Apakah penat lelah kita itu setimpal dengan hasil yang kita perolehi? Hanya Dia yang menentukan. Jangan dikesali seandainya keringat yang gugur itu akhirnya dibalas dengan kekecewaan kerana mungkin belum tiba masanya untuk kita mendapatkan ganjaran yang terbaik. Atau mungkin, Allah sedang menahan permohonan kita utk digantikan dengan sesuatu yang lebih baik...

Antara ibadat sunat yang dianjurkan dan menjadi amalan Rasullullah SAW sendiri ialah solat sunat Dhuha. Banyak hadis-hadis yang mengalakkannya dan menyatakan keutamaannya, antaranya dalam riwayat Abu Hurairah katanya:

“Kekasihku Rasullullah SAW telah berwasiat kepadaku tiga perkara, aku tidak meninggalkannya, iaitu ; supaya aku tidak tidur melainkan setelah mengerjakan witir, dan supaya aku tidak meninggalkan dua rakaat solat Dhuha kerana ia adalah sunat awwabin, dan berpuasa tiga hari daripada tiap-tiap bulan”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Dalam riwayat yang lain Rasullullah SAW pernah bersabda yang maksudnya :

“Pada tiap-tiap pagi lazimkanlah atas tiap-tiap ruas anggota seseorang kamu bersedekah; tiap-tiap tahlil satu sedekah, tiap-tiap takbir satu sedekah, menyuruh berbuat baik satu sedekah, dan cukuplah (sebagai ganti) yang demikian itu dengan mengerjakan dua rakaat solat Dhuha .”

(Hadis riwayat Al-Bukhari dan Muslim)


Adapun kelebihan sembahyang Dhuha itu sepertimana di dalam kitab “An-Nurain” sabda Rasullullah SAW yang maksudnya :

“Dua rakaat Dhuha menarik rezeki dan menolak kepapaan.”

Yakinlah dengan janji Allah.... Moga kita semua terus diberi kekuatan...

PENGHAYATAN

amek masa jap, tulis sket dalam suasana kesibukan sebelum cuti...nak cuti, kene la siapkan keje seminggu yang ke depan.huuu =(

hmmm....pagi tadi seperti rutin biasa2...majlis ta'alim selepas mathurat selesai...

pagi tadi menyentuh bab penghayatan dalam sembahyang untuk mencari kusyuk...(tajuk full lupe =) )

apa yang ana nak simpulkan kat sini....untuk cari kusyu' dalam solat ada 6 perkara yang wajar kita hayati sebaik2nya....

1. Kehadiran hati
2. Mengetahui makna
3. mengagungkan Allah
4. Takut
5. Mengharap
6. Merasa Malu

ana huraikan sket apa yang 6 perkara tu....

1. kehadiran hati
hati kita x kan pernah kosong..mesti sentiasa terisi..selagi jantung berdenyut..maksud ana adalah waktu kita sedar la..kalau tido, mesti x kan ingat ape2....jadi, bila kita dalam keadaan sedar, hati kita akan berfungsi secara automatik...samada kita ingat Allah atau sebaliknya..jd, bila dalam sembahyang, akan ada hanya 2 perkara terjadi kat hati kita....ingat Allah atau hati melilau kat tempat lain....

jadi, ape yang penting sekali utk dapatkan martabat kusyuk adalah hati yang hadir bersama jasad yang sedang solat...

2. Mengetahui makna.
Untuk menghadirkan hati, salah satu caranya adalah menegtahui maknanya...makna setiap bait2 kalimah yang kita sebutkan dalam sembahyang kita...sebab dengan mengetahui makna, kita akan lebih menghayatinya...saidina Umar dulu, menangis teresak2 bila dia membacakan surah2 yang berkaitan kiamat...

3. Mengagungkan Allah
Ada dua makna dalam perkataan mengagungkan Allah....Pertama: membesarkan Allah, kedua: meletakkan diri kita serendah2 nya...

4. Takut
Takut pada Allah membawa kepada kita membesarkannya....dengan takut padanya, kita cube menghadiahkan sesuatu yang terbaik buatNya...

5. Mengharap
mengharapkan sesuatu dari Allah, iaitu CINTA dan KASIHNYA..

6. Malu
Malu dengan amalan yang sangat sikit yang kita ada..dan malu pada banyaknya DOSA yang kita dah buat pada Allah, dan Allah menyaksikan apa yang kita buat..

ok..tu je la yang ana dapat kongsikan...semoga bermanfaat untuk semua...

Syukran...

wa ila lliqa'

Monday, June 22, 2009

INILAH keluarga PAS.....

Assalamualaikum & salam ceria...

Seinfiniti kesyukuran ke hadhrat Allah S.A.W kerana dengan hidayahNya dan rahmatNya , kasih sayang antara manusia masih lagi terikat dengan kuat . Setelah begitu hangat diperkatakan , isu Kerjaan Perpaduan yang menyebabkan beberapa pimpinan PAS bercanggah antara satu sama lain akhirnya selesai dengan pertolongan Allah .

baca lagi di>>>

DOA rabithah

Sesungguhnya Engkau tahu
bahwa hati ini telah berpadu
berhimpun dalam naungan cintaMu
bertemu dalam ketaatan
bersatu dalam perjuangan
menegakkan syariat dalam kehidupan

Kuatkanlah ikatannya
kekalkanlah cintanya
tunjukilah jalan-jalannya
terangilah dengan cahayamu
yang tiada pernah padam
Ya Rabbi bimbinglah kami

Lapangkanlah dada kami
dengan karunia iman
dan indahnya tawakal padaMu
hidupkan dengan ma'rifatMu
matikan dalam syahid di jalan Mu
Engkaulah pelindung dan pembela

( 8:63 )

Sunday, June 21, 2009

Andainya

Kiranya daku menjadi seorang isteri
Kurniakanlah padaku kekuatan
Menjadi tulang belakang seorang suami
Pengembang perjuangan di S A Y A P K I R I
Diadun dengan kelembutan
Menjadi teman sejati, sahabat setia, penyejuk mata
Pembina semangat dan penguat jiwa
Seanggun peribadi Saidatina Khadijah
Ketenangan baginda Rasulullah, utusan ALLAH

Namun Ya Tuhan
Siapalah daku untuk memiliki
Watak wanita solehah pendamping nabi
Dek berkaratnya mazmumah yang bersarang di hati
Maka kurniakanlah daku
Sekeping hati yang sentiasa insaf
Biarku tadahkan wajahku
Buat mengusap debu di telapak kakinya…

Dan sememangnya daku mengimpikan
Watak seorang ibu
Yang bakal melahirkan
Putera-putera secekal Musa’ab bin Umar
Menggadai dunia demi kasih Tuhannya
Segigih Zubair Ibnu Awaam
Yang diangkat Rasul sebagai ‘hawarij’nya
Hasil didikan seorang wanita bergelar ibu jua
Memiliki puteri setabah dan seteguh Masyitah
Atau sesuci Maryam...seluruh hidupnya
Mengabdikan diri kepada Tuhan

Meskipun daku bukan ibu Syeikh Abdul Kadir Jailani
Yang tiap titis darah mampu berzikir ke hadrat ALLAH
Namun...
Mudah-mudahan zuriatku
Bakal menampilkan
Mujahid mujahidah yang rindu memburu syahid
Buat menyemarakkan Islam di akhir zaman

PENGORBANAN

19hb ... adik di kg menyampaikan 1 berita.....dia dapat sambung ke UPSI...Alhamdulillah.tercapai jugak hasrat Umi untuk adik bongsu ana ni masuk jurusan guru....mungkin berkat doa Umi yang nak sangat anak dia jadi cikgu..

hmm.....anak ke 3 dia ni pulak nk sangat2 jadi cikgu, tapi xde rezeki lagi....dah ada peluang, buat main2....padan ngan muke....huuu

Bermula lagi episod lama umi, tinggal sorang2 kat kg...selepas hampir 6 bulan di temani adik selepas dia grad Diplomanya....

kata Umi: anak2 Umi, teruskanlah belajar tinggi2, Umi xpe...nazrin ada (nazreen tu baby yang Umi jaga, umur dia 1 tahun lebih...nak same ngan name ana..huhu) ...

hmmmm.....sebak dengar ayat Umi camtu..betapa besarnya pengorbanan seorang ibu yang ana sendiri pon xkan mampu balas...hanya doa yang mampu ana panjatkan supaya Umi sentiasa dilindungiNya...

28hb ni adik ana akan masuk mendaftar sebagai pelajar di UPSI...dan Umi ana nak ikut sama hantar adik ke sana...walaupon hanya dengan menaiki keretapi yang mungkin akan menyakitkan badannya yang semakin di mamah usia tu, tp dia nak jugak pegi......mungkin sebab ni la anak bongsu dia.......dah xde dah lepas ni nak hantar2...mmmm

Umi....ku tahu betapa gembiranya hatimu untuk melihat anak umi berjaya...tapi, bagaimana dengan anak umi ni???berapa banyak pengorbanan yang dia telah buat???hmm...sayunya hati...

kami semua sepakat plan.....di hari penghantaran tu nanti, Abang sulung di perlabuhan klang akan temani umi dan adik ke UPSI, mungkin naik komuter dari pelabuhan kelang terus ke tanjung malim....abang kedua pulak keluarkan duit untuk bayarkan yuran masuk adik sebab dia yang stabil sket kewangannya berbanding yang lain..dia x dapat join hantar adik nanti.. dan ana pulak, insya'allah akan hantar Umi balik kampung selepas semuanya proses mendaftar telah selesai..Alhamdulillah, syukur pada Allah sebab mudahnya dapat cuti.......=) dan Alhamdulillah juga sebab semua adik beradik ambil part masing2...........

______________________****_________________________________

Ana sentiasa sangat doakan...moga2 kami semua anak2 umi ni x jadi anak2 yang x concern pada umi...kadang2 takut sangat di uji dengan kesibukan dan alasan2....terutamanya bila masing2 sudah ada kerjaya dan lagi2 yang dah ada keluarga sendiri....mmmmm.....

Bila semua anak2 dah besar, tinggalla mak sendiri2...jarang sekali tanya khabar, jarang sekali...padahalnya pengorbanannya terlalu besar...sangat besar.....kita sakit, dia x boleh tidur, kita pegi sekolah, dia risau kenapa x balik2 lagi...sedangkan kita? bergelak ketawa dengan kawan? terlupa ada seorang yang menunggunya dalam risau...

mohon di jauhkan semua2 tu terjadi....

dan Alhamdulillah, anak2 Umi setakat sekarang ni masih mampu melaksanakan tanggungjawab yang x seberapa ni kalau nak di bandingkan dengan pengorbanan yang umi buat...dari kecik sampai kami besar, asuh dan didik kami sampai kami jadi macam ni...betapa kuatnya dia, xtau dari mana dia dapat kekuatan itu.....Hanya pada Allah aku panjatkan syukurku....

dan terima kasih umi...


ku sentiasa meminta agar dia doakan kami menjadi pejuang agama Allah....insya'allah...

dan adikku...teruskanlah perjuangan......kakakmu ini akan sentiasa mendoakan agar dirimu nanti akan jadi seorang guru yang berbakti pada masyarakat berteraskan agama.....
________________*****_________________________________

SEMBAHYANG

Pagi tadi, selapas bacaan mathurat, seperti biasa, ada majlis Ta'lim...tapi pagi ni juz ada 4 orang jer. Sebab ramai yang ada program di luar..hmmm...daripada ta'alim tadi, ana ada sesuatu yang ana rasa menarik untuk ana kongsikan. Semoaga ilmu ini sama-sama kita manfaatkan.

___________________*****____________________*****________________

Analogi sembahyang

  • SEMBAHYANG itu umpama MANUSIA
  • ROH dan HIDUPNYA adalah KUSYU'

(tidak kusyu'/ lalai dalam solat seolah2 seperti seorang manusia yang tiada roh dan tiada hidup)

  • RUKUN-RUKUN SEMBAHYANG ibarat HATI, KEPALA dan JANTUNG

(tanpa rukun-rukun sembahyang, sembahyang itu seakan-akan tiada, sebagaimana manusia yang tiada hati, tiada kepala dan tiada jantung tidak akan mampu hidup)

  • SUNAT-SUNAT SEMBAHYANG itu umpama TANGAN, MATA dan KAKI

(tanpa amalkan sunat-sunat di dalam sembahyang itu, sembahyang itu akan cacat seperti manusia yang tiada tangan, tiada mata dan tiada kaki. Masih boleh hidup tapi tubuh badan yang tidak elok)

  • SUNAT-SUNAT HAI'AT dalam sembahyang adalah tambahan keelokan tubuh seperti ALIS, BULU MATA, JANGGUT, WARNA KULIT dan lain-lain.

sunat-sunat hai'at :

-duduk IFTIRASYI : (duduk di atas tapak kaki kiri sewaktu tasyahhud pertama)
-duduk TAWARRUK: (duduk di atas pangkal kaki sewaktu tasyahhud akhir)

makanya, melakukan sunat2 hai'at ini diibaratkan seperti seorang manusia yang memelihara alisnya, janggutnya, bedakkan mukanya dan lain-lain dengan tujuan memperelokkan wajah.


_______________________________******____________________________

SEMBAHYANG adalah umpama PERSEMBAHAN atau HADIAH yang akan kita hulurkan kepada MAHARAJA bagi sekalian RAJA .

Maka, sesiapa yang HANYA MENCUKUPKAN dirinya dengan mengerjakan perkara-perkara WAJIB sahaja samalah halnya seorang HAMBA yang menghadiahkan HADIAH YANG KURANG SEMPURNA kepada MAHARAJANYA.

Padahalnya, MAHARAJA telah pun menyatakan bahawa DIA ingin mencari KEKASIHNYA melalui PERSEMBAHAN/HADIAH itu. Sesiapa yang elok HADIAHNYA akan di KASIHI dan di CINTAINYA. Dan DIA akan berbangga dengan HADIAH TERCANTIK yang dipersembahkan oleh hambaNYA dan DIPERTONTONKAN dengan BANGGANYA di hari besar nanti (Kiamat).

Sumber: Bimbingan Untuk Mencapai Tingkat MUKMIN, ringkasan dari IHYA' 'Ulumuddin karangan IMAM AL GHAZALI)

_________________#####_________________________#####___________

Keadaan2 ni semuanya ALLAH dah bocorkan rahsianya, pun masih susah kita nak buat...padahalnya semua2 ni bukannya sesuatu yang disembunyikan seperti KUIZ-KUIZ di DUNIA sekarang ni yang penuh dengan PENIPUAN..ini adalah JANJI ALLAH...JANJI YANG PASTI ALLAH MAQBULKAN..

Terpulanglah kepada kita samada ingin mencari CINTA yang ALLAH janjikan itu atau tidak...kita di berikan kuasa MEMILIH..maka, PILHLA yang TERBAIK...yang MEMBAWA kepada CINTANYA....


Wallahua'lam.

Innallaha Ma'ana

Thursday, June 18, 2009

BACAAN asas MUJAHIDAH

Beberapa cadangan bahan bacaan asas untuk pembinaan thaqafiyah dan ruhiyyah para mujahidah zaman ini:


Pertama : Aqidah
Al-Aqaid Hassan al-Banna
Allah Fil Aqidatil Islamiyah Hassan al-Banna
Allah Sai’d Hawwa
Ar-Rasul Sai’d Hawwa
Aqidatul Muslim Muhammad al-Ghazali
Haqiqatut Tauhid Yusuf al-Qaradhawi
Al-Iman Walhayat Yusuf al-Qaradhawi


Kedua: Fiqh al-Ibadat

Fiqhus Sunnah Sayyid Sabiq
Ta’lim Taharah Wassolah Hassan Ayyub
Fiqhun Nisa’ Fi azzakat wassiam Muhammad Atiyah Khamis
Mau`izatul Mu`minin Al-Allamah al-Qasimi
Ibadatu fil Islam Yusuf al-Qaradhawi

Ketiga: al-Quran dan Tafsir
Kalimat al-Quran Hasanain Makhluf
At-Tibyan fi Hamlati al-Quran Imam Nawawi
Fi Zilal al-Quran Said Qutub
Tafsir al-Al-Quran al-`azim Ibnu Kathir
Tafsir Surah al-Fatihah Hassan al-Banna

Keempat: Hadith Nabawi

Riyadus Salihin Imam Nawawi
Al-Arba`in an-Nawawiyah Imam Nawawi

Kelima: Sirah Nabawiyah
Fiqh as-Sirah Muhammad al-Ghazali
Ar-Rasul (2 juzuk) Sai’d Hawwa
As-siratun Nabawitah-Durus Wa `Ibar Mustafa Sibai’e
Keenam: Akhlak, Tarbiyah, dan Tasauf
Tarbiyatuna Ruhiyah Sai’d Hawwa
At-tarbiyah ar-Ruhiyyah Ali Abdul Halim Mahmud
Ruhaniyah ad-Da’iyah Abdullah Nasih Ulwan
Ihya’ Ulumuddin Imam Al-Ghazali
Jundullah Akhlaqan wa saqafatan Sai’d Hawwa
Tarbiyatul Awlad (2 juzuk) Abdullah Nasih Ulwan
Akhlaquna al-Ijtimaiyah Mustafa as-sibai’e

Ketujuh: Harakiah dan Semasa

Hadirul al-Alami Islami Syakib Araslan
Harakat wa Mazahib fi Alami al-Islami Fathi Yakan
Usul Dakwah Abdul Karim Zaidan
Kaifa Nad`uu ilal Islam Fathi Yakan
Silsilah Fiqh Dakwah Abdullah Nasih Ulwan
*buku-buku fiqh dakwah Mustafa Masyhur

dipetik dari: http://imansweet.blogspot.com/2009/04/bacaan-asas-mujahidah.html

hmmm....
ingat2 balik, ada la 1 2 je yang tersenarai yang dah dibaca...tp...tu pon cilok2 jekkk...hmmm...hmmm...hmmm....

SOLAT....

Baginda SAW bersabda yang bermaksud:

“Hendaklah kamu lakukan solat di tengah malam, sesungguhnya ia adalah kebiasaan orang salih sebelum kamu, ia boleh mendekatkan kamu kepada Tuhan, penghapus segala dosa, penghalang daripada terjebak kepada maksiat dan dosa dan penawar kepada penyakit yang ada di tubuh.” (Hadis riwayat Imam Ahmad dan Tirmizi)

Wednesday, June 17, 2009

JAGALAH hatimu

Assalammualaikum W.B.T

Alhamdulillah segala puja dan puji kita panjatkan ke hadrat ALLAH S.W.T Tuhan Sekalian Alam. Selawat dan salam kita lafazkan ke atas junjungan besar baginda Rasulullah S.A.W dan seluruh kaum keluarga dan sahabat baginda kerna atas usaha dakwah tanpa mengenal penat dan lelah kita masih lagi dapat menikmati 2 nikmat yang terbesar iaitu nikmat Iman dan Islam. Cuba kita renungkan bagaimanakah keadaan kita kini jika 2 nikmat ini ditarik olehNYA? Apakah kita menghargai 2 nikmat ini atau sebaliknya? Begitulah sifat kita sebagai makhluk yang lemah seringkali lupa dengan nikmat yang ada.

Berhati-hatilah menjaga hati kita kerna amalan yang sebesar gunung pun tidak akan bernilai dan akan hancur menjadi debu sekiranya dilakukan tanpa niat yang ikhlas. Seluruh amal ibadah yang kita lakukan sebenarnya adalah untuk memperbaiki dan meningkatkan kualiti hati kita . sesungguhnya kualiti hati menentukan kualiti amalan dan kuantiti amalan menentukan kualiti hati. Setiap ibadah yang dilakukan adalah untuk membersihkan dan mendekatkan hubungan hati kita kepada pencipta Yang Maha Esa.

Jauhkan diri kita daripada melakukan maksiat kpdNYA kerana virus dosa dan maksiat akan menghakis naluri hati sedikit demi sedikit….

Marilah kita melazimi mencapai Al-Quran dan membacanya,bacalah ayat-ayat Allah itu kerana ianya pasti akan menjana kekuatan jiwa untuk menghadapi badai kehidupan. Itulah penawar kepada jiwa dan pengubat kepada HATI. Rawatlah hati kita dengan 3 cara yakni

1. Sering membaca Al-Quran
2. Menunaikan solat
3. ketiga ialah dengan mengingati mati.

Cukuplah mati sebagai satu peringatan,dengan mengingati mati akan memadamkan rasa nikmat melakukan maksiat, memadam rasa enggan menunaikan solat dan ketaatan..berdoalah agar kita dikurniakan hati yang khusyuk dan tawadhuk..berhati-hatilah kita menjaga hati,jangan sampai kita kehilangannya…

Ayyuhal akhwah wa akhwati…

“Kalian adalah sebutir permata yang bersinar,kalian adalah mutiara yang dicari,kalian adalah obor penyinar agama ini,kalian adalah penyebar risalah dakwah Rasulullah S.A.W ketika mana umat di zaman ini kian menyisihkan tugas ini,kita bukanlah orang yang memulakannya atau yang menamatkannya,tetapi kita adalah mata-mata rantai yang saling bertaut antara satu sama lain demi memastikan roda dakwah ini terus berputar dengan laju menuju ke destinasi yang diingini”

tabahkanlah hati dalam mengharungi segala onak dan duri merentasi jalan juang ini,moga-moga kita akan peroleh Redha Ilahi dan segala amal kita ini akan dihisab sebagai kebaikan di atas neraca ALLAH S.W.T kelak…marilah sama-sama kita mencari Redha Ilahi…

FirmanNYA…

“atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang dalam kesulitan apabila dia berdoa kepadaNYA”-an-naml:62

Allahlah yang menyelamatkan org2 yang tenggelam,memberi jalan keluar orang2 yg mengalami kesulitan,menolong org2 yang dizalimi,memberikan petunjuk kpd org yang sesat,menyembuhkan org yg sakit dan meringankan beban org yang mendapat cubaan..mengadulah,merataplah,berdoalah dan memohonlah kpdNYA..seorg hamba yg benar2 mengetahui hakikat berdoa kpd Allah,nescaya dia tidak akan pernah resah,gundah dan berserabut fikirannya..

“berdoalah kamu kpdKU,nescaya akan kuperkenankan bagiMU….”
(al-mukminun:60)

“curahlah setiap waktu kita untukNYA dan beribadatlah kpdNYA dgn tekun agar anda mendapatkan kebahagiaan dan kemenangan”

(sumber asal: la tahzan-Dr ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni)


ana pesan pada diri ana sendiri.......jagalah hatimu..........jagalah hatimu.....jagalah hatimu...jangan dibiarkan fitnah2 syaitan menular dalam jiwamu.....semoga dengan sesuatu yang terpelihara itu...membuahkan suatu kemanisan yang bermakna dan diredhai........

innallaha ma'ana abadan abada...........

Tuesday, June 16, 2009

BUKU yang kucari

Hari ni, ana tersinggah di kedai buku....dalam USM...hmmmmm...selalu jugak pegi sane dan kalau pegi sane pulak mesti lame...puas orang kedai tu jeling2...=) dan tadi, ana pegi sana untuk beli 1 buku yang ana tengok semalam...nak beli buku tu hari ni...

tapi, tibe2 je terdetik..teringat kat satu perkara.....ana nak cari 1 buku yang sudah lama ana carik....dah lame carik buku tu.....dari ana semester terakhir di kampus dulu...bersama2 sahabat baik ana...same2 nak beli buku tu....

Kedai buku tu sangat besar dan ana pon kelam kabut kejar masa...tapi nak sangat2 carik buku tu...dari 1 rak ke 1 rak ana carik dia.....hmmm...dah hampir 2 jam kat situ....nasib baik xde orang....ana nak carik jugak cane2 pon...nak carik jugak....dan dalam hati ana, ana cakap...hmmm...ni mesti Allah nak suruh betol2 bersabar ni...nanti Allah tunjukkan...ana tersenyum dengan lintasan hati itu....ok...terus lagi cari...hmmm...macam letih dah la...ni last rak nak tengok...

Tibe2, di rak terakhir yang ana azamkan untuk geledah, ana jumpa buku tu di rak paling bawah dan paliiiiiiing tepi......terselit2...mmmmmmmm.....terus, hati mengucapkan Alhamdulillah dan bibir mengukir senyum...x sangka...maybe sebab sabar tu kot...dan sabar tu la yang ana sedang latih2 dalam diri........hmm...dalam hati..."kat sini rupenyer terselit2, patotla x nampak, sj je nak suh orang usaha lebih cari dia...huuu"....

Hikmahnya terlalu besar bila kita bersabar...terlalu besar...walaupun yang ana jumpa tu jilid kedua sebab jilid pertama dah abes =( tp ana sangat2 bersyukur.......tp dsebab x cukup duit, ana selitkan balik buku tu disitu, dengan harapan ana akan datang kembali untuk membelinye nanti....insya'allah...

x dinafikan, terdetik jugak kat ati nih, takot buku tu dah kene beli ngan orang..dah la ada 1 jekkk.....hmm... xpe la...rezeki orang yang beli la tu...kalau ada rezeki ana, ana akan dapat jugak buku tu kan??? dah usaha carik , cume x amek je lagi...tunggu la masa itu tibe...insya'allah, kita akan jumpe jugak nanti yer....

lagipon.......

sape sangka kita akan jumpa kat situ kan buku??dah lama dah carik hang dulu...pastu berhenti sekejap sebab macam susah je nak jumpe, last2 terdetik pulak nak carik balik...haaa..akhirnye, di USM ini pertemuan itu berlaku..

ana x pernah baca pon buku tu, xtau sangat pon isinya.hanya sket2 je tau...jadi, ana xpasti sama ada buku tu akan memberi kegembiraan betol2 pada ana ataupon tidak, tapi...ana yakin buku tu akan memberi kebahagiaan pada ana....mudah2han saat ana beli dan milikinya nanti ana akan gembira dengannya...

Bagi ana.... setiap buku tu ada kebaikan dan kelemahan sendiri..itukan fitrah makhluk...buku2 ni pon ada jugak yang kita x best baca, ada yang best baca, tapi yang pastinya semuanya adalah ilmu, kenapa kita x cube hargai?? xkan disebabkan buku tu xmenarik, kite terus xnak???yang penting, bile kita hargai ia, kita akan gembira dengannya...hargai...hargai..hargai...hargailah buku kita....

hmmm....yang penting sebenarnye, kita beli dan baca.....dapat ilmu plak, cube amalkan, jika ada sesuatu yang x kita x boleh terima, letakkan part yang kita x suke tu jauh2, cari la kelebihan nya..... hmmm...ana kene manfaatkan peluang ni betol2....ana akan cube beli secepat mungkin....semoga ia kan menjadi milik ku....dan ana akan jaga dia betol2 sebab memangnya sangat susah betol nak dapat...menjadi satu kenangan jumpe dia kat situ...huuuu......sampai bile2 pon........tunggu ek....ana dtg beli nanti......


Tibe2 plak teringat kate2 seorang yang pernah shout kat chat box ana.....HARGAI apa yang ada...dan kate2 itu juga ana pernah ucapkan pada seorang sahabat ana dulu....HARGAI apa yang ada disisimu, jangan menyesal dan menangis selepas ianye berlalu pergi meninggalkan....

Jangan pandang sesuatu tu mengikut nilaian diri sendiri, kelak kita akan dikaburi nafsu...nilailah dengan hati yang dituntuni iman...ALLAH menilai kita dengan kita yang sekarang....bukan sejarah kite yang dulu...x adil la bile kita nilai seseorang tu dengan melihat zaman lampaunya....dan ana berbangga dengan perubahan seseorang itu kerana ALLAH....insyaallah...moga2 hidayah yang dimiliki itu terus dipertahankan dan dipelihara baik2...dan beruntunglah saat Allah menarik hati kite menuju cahayaNya.....bersyukur juga kita diberikan sesuatu yang kita x pernah nak jangkakan....

Nabi s.A.w bersabda:
"Andaikan kamu berbuat dosa sehingga dosamu mencapai langit, kemudian kalian bertaubat nescaya Allah memberi ampun kepada kalian" (Riwayat Ibnu majah)

"Ketika Allah telah selesai menjadikan semua makhluk maka menulis tulisan yang ada di dalam arasy yang berbunyi , rahmatKu mendahului murkaKu (rahmatKu mengalahkan marahKu)" (riwayat Bukhari, Muslim, Ibnu Majah)

wallahua'lam

Monday, June 15, 2009

JALAN menuju TAQDIRNYA

Kewajiban seseorang terhadap urusan rezekinya adalah berusaha untuk mendapatkannya. Wajib baginya untuk berusaha sekuat tenaga dan mengerahkan sumber daya yang Allah kurniakan padanya.

Allah memerintahkan untuk berusaha
dan..........
Allah juga yang memberikan sumber daya sebagai modal untuk berusaha,
dan..........
Allah juga yang memutuskan diberikan atau tidak hasil usahanya.

Tentang hasil usaha, maka ini adalah hak Allah. Ia berhak menentukan untuk memberikan apa yang diminta oleh hambaNya, atau bisa pula menunda atau menggantinya dengan pemberian yang lain. Jika ternyata hasil usaha yang diinginkan tidak sejalan dengan kehendak Allah maka sikap seorang mukmin (orang yang beriman kepada takdir) adalah menerima dengan lapang dan tidak berburuk sangka kepada Allah.

Perkara jatah rezeki adalah perkara yang ghaib. Kerana keghaiban ini, Allah tidak membebankan kepada manusia untuk mencari tahu jatah rezekinya. Yang dibebankan adalah berusaha.

Oleh karena itu, yang dibalas oleh Allah bukan keberhasilan mencapai tujuan, tapi kesungguhan usaha untuk mencapai tujuan itu. Pahalanya berbanding lurus dengan usahanya, bukan hasil usahanya.

Kerana keghaiban ini pula, seseorang tidak layak menyandarkan hasil kepada jerih payahnya semata. Sebab, sehebat apapun rencana dibuat oleh manusia, Allah jualah yang menghendaki itu terlaksana atau tidak. Maka dari itu, berharap dan berdoa adalah saudara setia yang harus senantiasa menemani aktiviti berusaha. Doa ditujukan untuk meminta kepada Allah untuk dimudahkan turunnya rezeki yang sedang diusahakan.

Lantas, apakah dengan berdoa akan mengubah jatah rezeki yang sudah menjadi takdir? Jatah rezekinya tidak akan berubah, sudah Allah gariskan sejak manusia dalam kandungan ibunya. Namun doa adalah salah satu sebab terjadinya takdir.

Di kitabnya, Ad-Daa' wa Ad-Dawa', Ibnu Al-Qayyim Al-Jauziyah menjawab,
"Taqdir itu ditentukan Allah melalui beberapa sebab. Dan di antara sebabnya adalah doa. Allah tidak mentaqdirkan sesuatu tanpa sebab. Allah juga menentukan sebab itu. Manakala seorang hamba melakukan sebab itu, maka taqdir itu pun terjadi.

Seperti halnya taqdir kenyang dan hilangnya dahaga dengan makan dan minum. Taqdir lahirnya seorang anak melalui proses perkawinan. Taqdir makan daging binatang dengan menyembalihnya terlebih dahulu. Termasuk taqdir masuk surga dengan amal perbuatan dan masuk neraka dengan amal perbuatan. Maka, doa merupakan sebab paling penting untuk menggapai taqdir."

Jadi...........

Allah ciptakan takdir,
Allah jua yang menciptakan sebab sehingga takdir itu terjadi.

Kalau sebab ini tidak ditempuh, maka tidak terjadi takdir itu. Dan, salah satu sebabnya adalah doa.

Doa adalah ibadah yang disyariatkan Allah kepada hamba agar dalam berinteraksi dengan Allah, perasaan harap dan keinginan kuat untuk mendapatkan apa yang diinginkannya tertancap di dalam dirinya. Dan jika seseorang mempunyai keinginan kuat untuk mendapatkan 'harapannya' serta takut kehilangan 'harapan'tersebut, tentu hal itu akan semakin menggerakkannya untuk berbuat dan mengoptimalkan usahanya.

Dengan demikian, takdir adalah batas yang digariskan oleh Allah swt. atas jalan hidup manusia. Ada sebab yang memungkinkan manusia mencapai batas itu, tapi ada batas yang tidak mampu dilebihi oleh sebesar apapun usaha manusia, kecuali Allah menghendaki. Maka salah kalau ada yang mengatakan manusia tidak diberi ruang sama sekali untuk berusaha, atau sebaliknya tidak ada batas atas usaha manusia.

Tapi, ternyata dalam satu waktu manusia boleh memilih takdir tergantung sebab yang ia pilih. Dan memilih taqdir baik adalah bahagian dari ikhtiar yang dianjurkan dalam Islam.

Suatu ketika Umar bin Khatthab menginstruksikan pasukannya yang sedang melaksanakan operasi peperangan agar berpindah dari tempat yang diindikasikan terkena epidemi kolera menuju tempat lain. Salah seorang pasukan berkomentar,

"Apakah Anda ingin berlari dari taqdir Allah, wahai Umar?" Khalifah kedua ini menjawab, "Ya, kita berlari dari taqdir Allah menuju taqdir Allah."

Lantas, bagaimana memilih taqdir? Rasulullah saw. bersabda,
"Masing-masing orang akan dipermudah menuju taqdirnya." (Muttafaq Alaihi)

sama2 kita berdoa untuk taqdir yang baik...insya'allah...

Wa Allaahu a'lamu bi shawaab.

Sunday, June 14, 2009

KHUTBAH....





ana dah lupe dah nama budak ni..umur dia masa ana record ni 7 tahun....graduate PASTI..

Kagum sangat2 tengok dan dengar dia berkhutbah...walaupon butiran kate2 macam x berapa clear =)

sangat lame, ana punye bateri kamera dah nk abes...huuu...jadi ana juz record di awal2 dan akhir jek.....

KECIK2.....mengenali TAUHID

Semua penghuni kat rumah ni dah balik kampung, meneruskan baki2 cuti yang masih ada beberapa minggu je lagi sebelum semester baru bermula....hmmm, tinggallah orang yang bekerja ni sorang2...Alhamdulillah, ada sorang sahabat berjaya diimport..kak sue....hehe..sebab kawan2 rumah dia pon balik jugak....jadi kami tinggal la berdua sepanjang hujung minggu tu...

Tp, dia pulak keluar ngan kawan dia sepnajang hari....jadi tinggalla ana sorang2 jugak...dalam duduk sorang2 ni, ana baca2 la buku, berkaitan dengan kanak2....hmmmm....tibe2 je teringat zaman kecik2 dulu...ana rase umur ana 6 tahun kot masa tuh...kecik lagiii...ana borak2 dengan umi ana.dialog tu lebih kurang macam ni...(masa tu ana dah nak tido....sempat lagi ty umi beberapa soklan yang ana rase perluuuuu sangat ty...huuuu....tp....ni dah tukar versi, ana cakap kelate jek la ngan umi ana tuh)

"Umi, Allah tu kat mane?"

"Allah tu ada di mana2, Dia sentiasa tengok apa kita buat"

"hmmm....kalu kite sembunyi?Allah nampak x?"

"mesti la Allah nampak, Allah nampak kita kat mane2 pon"

"Kalu kita masuk bawah katil ni?Allah nampak x?" (huuuu, kelakar pulak ingat balik soklan ni...=))

"nampak jugak"

"Kalu kita sembunyi dalam almari?"

"nampak jugak"

"Kalu kita sembunyi dalam mulut?"

"nampak jugak"

"oooo...hebatla Allah ye umi?"

"mestila hebat, Allah kan yang cipta semua2 ni, jadiiii...kita kena la buat baik, sebab Allah suka pada orang yang buat baik, Allah sentiasa tengok kita"

"ooooo....."


after tu, ana dah x ingat dah ape yang jadik...maybe ana dah tertido kot..=)...umi ana pon mesti dah pening nak jawab soklan anak dia yang ntah ape2 tuh....tapi dia layaaaan jugak...x marah pon.........biase la budak2...kan???

pk2 balik...hmmmmm....macam2 la kan masa kecik2 dulu...banyak pulak soklannye...umi ana pulak ada la citer sket2 lagi pasal kelakuan2 kelakar ana masa kecik2 dulu, tp ana x ingat la......jadik ana dengar je umi ana citer....best pulak tau kite kecik2 dulu cane....

hmmm...anak2 murid ana kat sekolah dulu pon camtu jugak...lingkungan umur 6,7 dan 8 tahun ni memang sangat suka bertanya...abes semua nk ty...tengok sesuatu mesti nk ty...jadi kene sentiasa bersedia dengan jawapan yang x memeningkan diorang la...xkan nk jawab gaya budak U kot...laaaaaagi pening ada laaaaaa......jadik kena ada ilmu sirah sket...citer kisah2 nabi...

Pendidikan di Malaysia

satu hari tu, ana bukak blog saidfulislam dan ana ada terbc 1 artikel ustaz hasrizal tentang sistem pendidikan di malaysia......hmmm...masa tu teringat balik pengalaman mengajar kat sekolah integrasi kat klang....

memang masa ana mengajar tu agak sukar..terutamanya subjek Tauhid...cuba bayangkan kita nak ajar sifat2 20 pada budak2 yang umur 6,7 dan 8 tahun tu....ishhhhh....mengarut jek...pada ana yang melihat diorang2 ni, macamnye diorang langsung xpaham pon...bila ana bleke2 buku Tauhid diorang tu, terpk2, ishhhh....macam ne la nk explen kat diorang nanti nih...siap ada 20 sifat mustahil bagi Allah, sifat harus lagi...sebijik macam ana belajar kat maahad dulu.......haa...lagi 1, diorang ni belajaq bukannya dalam bahasa melayu, bahasa arab pulak tuh...ustazah diorang ni pon pening nak bagi diorang paham....huuu...sian kat anak2 murid ana tu....soklan...xyah cakap la...banyak sanagt diorang ty...macam2....

ingat2 ana la....kecik2 dulu, ana pon belajar jugak sifat 20 tu....tp, hafal je laa...ana rase lagi bagus, sekadar utk terapkan sket2...biar budak2 tu ingat dalam hafalan lagu je..macam asma'ul husna la..mana ada yang syarah panjang2..kadang2 kita pon x pernah nak faham makne sebenar 99 nama Allah dalm asma'ul husna tu...budak2 lagi laaa......ni x, siap ada penerangan lagi..macam ana belajar kat maahad dulu...tu kira tingkata dah tu...

kadang kita ni meletakkan kita dalam diri budak2...tu yang jadi maslaahnye...budak2 baru nak kenal huruf A kita dah bawak dia jumpa huruf Z...x ke pening???

macam tu jugak English in Science and Math tu....lebih kurang macam tu la....sebab ana pon mengajar math n science jugak...budak2 tu kira dah genius dah tu...ana pk yang murid2 pedalaman nuh...siannya dekat diorang....