Wednesday, February 11, 2009

Sifat manusia

1 hari semalam ana berada di office. sepatutnya keje sampai kol 5 jek, tapi disebabkan nak layari internet, so balik lambat kit...dal 7.30 saya balik ke rumah. by my motorbike..broooom, broooom, rooooooooooooooom....

imbas kembali internet yang dilayari sebelum balik umah...

satu persatu alamat emel dibuka. niat dihati untuk mencari sesuatu yang boelh memotivasikan diri supaya dapat terus teguh dalam meniti liku-liku perjuangan yang penuh onak dan duri ni. semenjak keluar kampus ni terasa diri ini seperti diri keseorangan dan matlamat asal pun makin lama makin kabur. walaupun hakikatnya kita ditemani oleh kekasih agung yang tidak jemu-jemu memanggil hambanya..inilah lumrah manusia bilamana dia berseorangan. bertemankan syaitan laknatullah, nafsu yang kadang-kadang menjadi raja tanpa disedari. syaitan......yang selalu menghembuskan bisikan-bisikan yang brematlamatkan untuk menarik anak adam kelembah kelalaian. nafsu..yang perlu ditarbiyyah dengan kalimah tauhid yang agung supaya diri tidak tersadung dan tersungkur jatuh..bila kita jatuh, hakikatnya, untuk kembali bangun begitu sukar.maka, ana terbuka satu blog, but i'm forgot the blog adress. so soriiiii..

Dalam blog tu just menayangkan analogi mudah. sebuah kereta yang laju bergerak di ekori oleh sebuah motor yang penumpangnya dibakar panas mentari. masing-masing berada dalam dunia sendiri. masing-masing tidak selesa dengan keadaan yang sedang mereka lalui.KENPA??? itulah sifat manusia. tidak pernah bersyukur dengan apa yang dimiliki. apa yang sering difikirkan hanyalah kebahagiaan yang digambarkan oleh luaran manusia lain. si pemandu kereta: "alangkah seronoknya jika aku yang jadi penunggang motosikal tersebut, tak payah tersesak-sesak dalam trafik jem ni.huh". si penunggang moto " huuuuuuuuuu, alangkah bestnye jika aku dapat memiliki kereta, dapat ekon, x kene panas...".

manusia hanya nampak luarannya sahaja, tidak pernah nak berfikir, kenapa Allah bagi semua ni kat kita? mesti ada hikmahnya. kerana kita semua tidak sama. masing-masing ada kelebihan. dan kita kene bersyukur atas apa yang kita ada..

innallaha ma'ana. Allah lagi mengetahui hakikat kemampuan kita berbanding diri kita sendiri..jadi husnu dzon la dengan Allah.

No comments: