Thursday, March 19, 2009

SENYUM itu adalah anugerah....

Senyuman tidak ada manusia yang lebih banyak tersenyum melainkan Rasulullah." Daripada Syarhus Sunnah, sahabat Abdullah bin Umar pernah di soal, " adakah sahabat2 nabi tertawa?, beliau menjawab " Ya membantu meredakan di hati kita dan orang lain. menurut Tarmizi, Abdullah Bin Haris meriwayatkan "walaupun iman di hati mereka lebih besar daripada gununug." bilal bi saad memberitahu, " aku pernah melihat sahabat2 nabi berlari-lari di kawasan memanah sambil tertawa sesama mereka. apabila tiba waktu malam, mereka menjadi serius seperti rahib."

pada masa tertentu, Nabi Muhammad S.A.W berjenaka dengan sahabat-sahabat beliau tanpa melampaui batas.Menurut Tarmizi bertaraf hadis Hassan, beliau pernah berkata, " aku berjenaka dengan kamu tetapi aku tidak mengatakan melainkan yang benar."

Dr. Lee Berk dan Dr Stanley Tam dari universiti Loma Linda di California dan juga pengkaji-pengkaji dari Universiti Stanford, Sekolah Perubatan Harvard, Universiti Ohio State dan universiti Duke mendapati jenaka dan tertawa mampu meredakan kemarahan dan kerisauan. Ia mampu mngurangkan kesugulan ataupun depression.
jenaka dan tertawa meningkatkan kadar sel-sel T di dalam badan. sel2 T ini berfungsi meningkatkan daya ketahanan sekali gus mengawal pembiakan kuman di dalam badan..


senyum sokmo

1 comment:

Anonymous said...

artikel yg baik...cuma leh cari gambar2 yg menarik...org senyum ker...penyu senyum ker...letak dlm blog...artikel akan jadi lebih menarik....w;alam